communication planning for Angela Merkel

Image

Last week, I did a project for Professor Doorley’s class. My client was Angela Merkel, which was pretty challenging for me. Here I want to share my communication planning for her to all of you guys. I’m willing to take any nice suggestions 🙂

Client: Angela Merkel

– Background
~ From East German Government
~ Chancellor of Germany since 2005
~ President of the Christian Democratic Union, the governing party.
~ The second powerful woman in the world, honored by Forbes magazine

– Description (Angela Merkel & Christian Democratic Union)
~ Liberal-conservative political party
~ Dominant Party in Germany

– Audience
~ Young people

– Objectives
~ Maintain and raise her image in the target audience

~ Increase the percentage of young people that is interested in voting

– Tactics
~ Social Media (Facebook, Twitter, YouTube)
~ Collage Tour

– Evaluation
~ Hashtags

~ Survey
~ Publicity

Angela Merkel is a German politician and former research scientist who have been the Chancellor of Germany since 2005, and the leader of the Christian Democratic Union (CDU) since 2000. She is the first woman to hold either office. Merkel entered politics in the wake of the Revolutions of 1989, briefly serving as the deputy spokesperson for the East German Government.  In 2007, Merkel was President of the European Council, the second woman to get this charge, after Margaret Thatcher. Merkel is seen as playing a crucial role in managing the financial crisis at the European and international level, and has been referred to as “the decider.” Angela Merkel has been described as the leader of the European Union, and was ranked as the world’s second most powerful person by Forbes magazine in 2012, the highest ranking ever achieved by a woman.

In terms of the key audiences, we are going to focus on the students who might vote for the first time and young people that does not emit their right to vote. Seeing this as an area of opportunity, we are sure that it would be of great benefit for Merkel and the upcoming 2016 election. Most youth do not want to get involved in politics and do not believe in it. Through our objectives, strategies and tactics we want to motivate, encourage and educate them that there are many reasons why they should emit their right to vote. All this, using as an opportunity the factor that most of these young people are unemployed and the Government of Angela could provide them with the tools and opportunities they need to progress.

The objectives of the campaign are to promote her image among the target audience and for them to be interested in vote in a period of one-year campaign.

The campaign strategy is to communicate through forums, most commonly used by the key audience, who is Angela Merkel and what she can offer to these young people.

The tactics we are going to work on are based in social media because the political party is not very active using these tools and there is a huge opportunity to involve our target through these modern platforms. The idea is to track the different platforms as Facebook, Twitter, and YouTube, and publish everything relevant related to the party and Angela Merkel. The purpose is to create a whole social media campaign called: “The progress is in your hands”. Basically we want to make different commercials about the unemployment percent in Germany, personal testimonies of young people telling their stories since that Angela Merkel has been in the political charge and how she has elevated the productivity in the country and the European Union with her conservative economic policies. As a complement, we want her to form part of the famous phenomenon of the hashtags. Why the hashtags? Because they can be a really useful and helpful tool to measure how many people are talking about her, the party or the elections. It is a tool that helps the evaluation process and it is a continuous communication/feedback process. Also we are going to use the ‘Die Junge Union’, a group of young people who support Angela Merkel and the Christian Democratic Union. What we want to achieve with this group is to get more support and youth voter so she can be re-elected.

The videos would be different in the aspect of content. What we want to achieve are for the commercial to show real facts and we do not want her to be the face of the commercial. In other words, reveal the ad sponsor at the end.

On the other hand, we will assess the impact of the campaign through the amount of followers of the different social media platforms and through ‘hashtags’, which is an excellent way to measure and serves as a filter to know how many people are being impacted with the campaign. Also we are going to use surveys to know what youth think about Angela Merkel, her objectives and the party. The best part is that through social media, people are always giving feedback and we are going to use that to our favor. Additionally, we are going to work with publicity as another evaluation tool, because in that way we can know what forums are covering the news related with Chancellor Merkel, the Christian Democratic Union and the key audiences.

2 thoughts on “communication planning for Angela Merkel

Leave a comment